FotoDoc
  • Home
  • Contest
    • FotoDoc Photo Contest 2026
      • Rules / Submission
      • Guidelines
    • FotoDoc Photo Contest 2025 Winners
    • FotoDoc Photo Contest 2024 – Winners
    • FotoDoc Photo Contest 2023 – Winners
  • Festival
    • FotoDoc Festival 2025
    • FotoDoc Festival 2024
    • FotoDoc Festival 2023
    • FotoDoc Festival 2022
  • About
  • Portuguese (Brazil)
  • English
No Result
View All Result
  • Home
  • Contest
    • FotoDoc Photo Contest 2026
      • Rules / Submission
      • Guidelines
    • FotoDoc Photo Contest 2025 Winners
    • FotoDoc Photo Contest 2024 – Winners
    • FotoDoc Photo Contest 2023 – Winners
  • Festival
    • FotoDoc Festival 2025
    • FotoDoc Festival 2024
    • FotoDoc Festival 2023
    • FotoDoc Festival 2022
  • About
  • Portuguese (Brazil)
  • English
No Result
View All Result
FotoDoc
No Result
View All Result
Which Story We Tell

Imagem do Ensaio

Which Story We Tell

Sabrina MourabySabrina Moura
20 de August de 2025
in Photo Essay

Selected in FotoDoc Photo Contest 2025

This work began in the early 2000s during a high school field trip to Redenção—Ceará’s first city to free enslaved people. Visiting the Museu Negro Liberto (Liberated Black Museum), I recall entering through the Casa Grande (master’s house): the spacious residence of a white family where textbook history materialized before me. Preserved objects and furniture filled its rooms; framed portraits displayed a social class’s luxury and impunity. Outside lay deactivated sugarcane mills, once powered by sweat and pain. To the left, a sign announced my first encounter with a senzala (slave quarters).

As large as the master’s house but doorless, its entrance was a small crawl-through hole. Inside: a dark space radiating panic, now home only to bats. Torture tools hung on walls. The air vanished from my lungs.

Profound discomfort consumed me, preventing full exploration. An unforgettable, shattering experience.

Over 21 years later, I returned to Redenção with fellow photographers. The museum remained unchanged—until the senzala. To my shock, it was transformed: a gate now opened to a light-filled entryway. Air circulated.

Torture tools were replaced by wall paintings depicting Black suffering. Venturing deeper (this time I could proceed), I found a white room with drawings of African deities: Exu, Ogum, Iansã, Iemanjá.

My controlled unease shattered when the guide declared: “This room honors the slaves,” adding, “They were good masters.”

From this discomfort, revolt, and white-hot indignation emerged images portraying two distinct realities within Brazil’s history—a history still romanticized by those who, out of shame, hide or erase immeasurable human cruelty.

Beware the history you narrate.

Translated with Deepseek AI

 

Open Call! Submit Your Work to FotoDoc 2026

Sabrina Moura

Sabrina Moura

Sou fotógrafa e artista visual. Desenvolvo processos experimentais de fotografia analógica, tais como a Cianotipia, a Fitotipia e a Antotipia, dentre outras técnicas. O meu trabalho está ligado às minhas memória afetivas e ancestralidade. Trabalhando como professora, venho me interessando em desenvolver vivências na área da arte educação utilizando a fotografia experimental como dispositivo.

Related Content

Related Posts

Imaterial Dourado
Photo Essay

Imaterial Dourado

Através do contra-luz, o fotógrafo Denis Zubieta revela a hora mais dourada de João Pessoa. No fim de tarde, entre...

byDenis Zubieta
12 de December de 2025
De Passagem
Photo Essay

De Passagem

Por que temos tanta pressa? Onde pretendemos chegar? Vale a pena chegar tão rápido? O que deixamos para trás? Com...

byDaniela Lucheta
12 de December de 2025
Fúria adormecida
Photo Essay

Fúria adormecida

Ensaio mostrando a beleza natural do vulcão de La Fortuna, na Costa Rica.

byOscar De Castro
12 de December de 2025
Introspecção em meio ao caos
Photo Essay

Introspecção em meio ao caos

“Introspecção em meio ao caos” é um ensaio em preto e branco que procura enxergar aquilo que geralmente passa despercebido:...

byNatália Jovita
11 de December de 2025
Bruma
Photo Essay

Bruma

Bruma foi produzido no centro do Recife durante o inverno, período em que a presença da chuva altera a percepção...

byRafael Maia
10 de December de 2025
Cores de São Paulo
Photo Essay

Cores de São Paulo

São Paulo, como toda grande metrópole, com seus mais de 12 milhões de habitantes, é frequentemente vista como uma cidade...

byRafa Rojas
10 de December de 2025
  • Home
  • Contest
  • Festival
  • About
  • Portuguese (Brazil)
  • English
No Result
View All Result
  • Home
  • Contest
    • FotoDoc Photo Contest 2026
      • Rules / Submission
      • Guidelines
    • FotoDoc Photo Contest 2025 Winners
    • FotoDoc Photo Contest 2024 – Winners
    • FotoDoc Photo Contest 2023 – Winners
  • Festival
    • FotoDoc Festival 2025
    • FotoDoc Festival 2024
    • FotoDoc Festival 2023
    • FotoDoc Festival 2022
  • About
  • Portuguese (Brazil)
  • English

Vertente Fotografia © 2023