FotoDoc
  • Home
  • Contest
    • FotoDoc Photo Contest 2025
      • FinalistsNEW !
      • Selected Works
      • Guidelines
    • FotoDoc Photo Contest 2024 – Winners
    • FotoDoc Photo Contest 2023 – Winners
  • Festival
    • FotoDoc Festival 2025
    • FotoDoc Festival 2024
    • FotoDoc Festival 2023
    • FotoDoc Festival 2022
  • About
  • Portuguese (Brazil)
  • English
No Result
View All Result
  • Home
  • Contest
    • FotoDoc Photo Contest 2025
      • FinalistsNEW !
      • Selected Works
      • Guidelines
    • FotoDoc Photo Contest 2024 – Winners
    • FotoDoc Photo Contest 2023 – Winners
  • Festival
    • FotoDoc Festival 2025
    • FotoDoc Festival 2024
    • FotoDoc Festival 2023
    • FotoDoc Festival 2022
  • About
  • Portuguese (Brazil)
  • English
No Result
View All Result
FotoDoc
No Result
View All Result
Wizards and Healers: BANTU Magic Across Africa, Cuba, and Maranhão

Curandeira – Maranhão

Wizards and Healers: BANTU Magic Across Africa, Cuba, and Maranhão

Márcio VasconcelosbyMárcio Vasconcelos
10 de August de 2025
in Portfolio

Finalist in FotoDoc Photo Contest 2025

Unraveling the African diaspora reveals Latin America as the undisputed epicenter of the extraordinary. This truth emerges through exploring centuries-old creative connections linking Europe (Portugal), Africa (Congo and Angola), and Latin America (Brazil and Cuba).

BANTU designates countless peoples inhabiting southern equatorial Africa—their presence so dominant they occupied vast territories. These groups—diverse in languages, social structures, and political systems—began their settlement around 3000 BC, becoming one of the most enslaved populations until the late 17th century.

Religiosity defines these societies, rooted in constant interaction between two realms: the visible (humans, earth) and the invisible (spirits, deities). This Project reclaims the shared imaginary of ancient Africa—reinterpreted through sacred lenses in Cuba and Brazil.

While Brazil received approximately 4 million enslaved Africans over three centuries, Cuba legally imported around 600,000 until 1867.

In Cuba—specifically Havana—the Project documents cultural-religious manifestations of Palo Monte (also called Regla Conga or Cuban Brujería), whose ancestry traces to enslaved peoples from today’s Lower Congo region.

In Brazil, the focus shifts to terreiros (sacred spaces) within quilombo communities in Maranhão’s Western Lowlands—cities of Codó and Guimarães—studying the religions:

  • Pajés de Negro (Black Shamans)

  • Terecô

  • Tambor de Mina

Translated with Deepseek AI

 

Joãozinho Vila Nova – São Luís – Maranhão
Irene Moreira. Terecô – Quilombo Santo Antônio dos Pretos – Maranhão
Curandeiro – Caxias – Maranhão
Palo Monte – Prendas (Ngangas) – Lawtaon – Cuba
El Pilly. Tata Nkisi – Havana – Cuba
Mario Rodrigues – Palo Monte – Guanabacoa – Cuba
Assentamento – Codó – Maranhão
Curandeiro – Quilombo Santo Antônio dos Pretos – Maranhão
Boneco colocado em Prendas – Lawtaon – Cuba
El Chino – Rama Mayombe – Havana – Cuba
Bruxo Cubano – Cuba
Pai Euclides Talabyan – São Luís Maranhão
Bruxo – Caxias – Maranhão
Bruxa de Quiebra Hacha – Mariel – Cuba

Open Call! Submit Your Work to FotoDoc 2025

Márcio Vasconcelos

Márcio Vasconcelos

Márcio Vasconcelos, maranhense de São Luís (MA), fotógrafo profissional autodidata e independente. Dedica-se à pesquisa e registro da Cultura Popular e Religiosa dos afrodescendentes no Brasil, especialmente no Estado do Maranhão. Seus trabalhos aliam a fotografia a uma vasta pesquisa antropológica e social. PRÊMIOS E LIVROS É autor dos livros Arte nas Mãos: Mestres Artesãos Maranhenses (Sebrae, 2007); Nagon Abioton – um estudo fotográfico e histórico sobre a Casa de Nagô (Programa Petrobras Cultural, 2009); Zeladores de Voduns do Benin ao Maranhão (Editora Pitomba, 2016, 1o Prêmio Nacional de Expressões Culturais Afro-brasileiras da Fundação Cultural Palmares – Petrobras); Na Trilha do Cangaço: o sertão que Lampião pisou (Vento Leste, 2016), ensaio fotográfico vencedor do XI Prêmio Funarte Marc Ferrez de Fotografia e finalista do Prêmio Conrado Wessel 2011; Visões de um Poema Sujo (Vento Leste, 2017), ensaio fotográfico, inspirado no Poema sujo, de Ferreira Gullar, vencedor do XIV Prêmio Funarte Marc Ferrez de Fotografia e finalista do Prêmio Conrado Wessel 2014; e Bumba meu boi do Maranhão (Edição do autor, 2021), vencedor do XVI Prêmio Funarte Marc Ferrez de Fotografia. Outras premiações: Menção Honrosa no 3o Concurso Ibero-americano de Fotografias, promovido pela Embaixada da Espanha, com o ensaio “Incorporados”. Menção Honrosa no Concurso de fotografias do Centro Regional de Salvaguarda do Patrimônio Cultural Imaterial da América Latina 2012 - CRESPIAL, com o Trabalho “Tambor de Mina”. Selecionado para leitura de portfólios em Santo Domingo – República Dominicana, no Trasatlantica/PhotoEspaña 2012, com o projeto “Zeladores de Voduns do Benin ao Maranhão”. Finalista do Prêmio Diário Contemporâneo de Fotografia 2019, com o projeto Bruxos e Curandeiros – “A magia bantu entre África, Cuba e Maranhão”. Vencedor da convocatória do Festival de Fotografia de Paraty 2021, com o ensaio “Bruxos e Curandeiros”. Vencedor do "Prêmio Mário de Andrade de Fotografias Etnográficas 2022", com a séria "Fé no São João". Finalista dos Prêmios Nacional de Fotografia Pierre Verger de 2019 e 2024. Vencedor do Salão de Artes do Maranhão 2024 Em 2025 foi júri do Prêmio Funarte Marc Ferrez de Fotografia.

Related Content

Related Posts

The Great Guardians
Portfolio

The Great Guardians

This photographic essay emerged from my desire to document and honor ancient cultures rapidly transforming in the face of advancing...

byKity Ramos
10 de August de 2025
Woven Fates
Portfolio

Woven Fates

Woven Fates is an ongoing multimedia documentary project exploring the devastating impact of textile waste pollution in Ghana. Through the...

byNatalija Gormalova
10 de August de 2025
intimate metamorphosis
Portfolio

intimate metamorphosis

Through a window, in the crack of a door, within a mirror, I immerse myself in the intimacy of those...

byCarla Bernhardt
10 de August de 2025
I Thought the Sea Always Smelled the Same
Portfolio

I Thought the Sea Always Smelled the Same

For him, then just a student, the Fukushima nuclear accident was something that happened beyond the screen—inside the internet. In...

byKazuki Takeshita
10 de August de 2025
Presságio – Fauna and Flora Are Sacred
Portfolio

Presságio – Fauna and Flora Are Sacred

Presságio (Omen) is a sign, a vision of the future, a premonition, a portent. Born where photography converges with plastic arts,...

byAlma Cigana
10 de August de 2025
When the Earth Sings – Memories of Ritual and Healing
Portfolio

When the Earth Sings – Memories of Ritual and Healing

In the Umbanda Omoloko Ilé Ifé Oxum Apará terreiro, every leaf harvested, every chant intoned, every body dancing in trance carries the...

byJuliana Chagas
10 de August de 2025
  • Home
  • Contest
  • Festival
  • About
  • Portuguese (Brazil)
  • English
No Result
View All Result
  • Home
  • Contest
    • FotoDoc Photo Contest 2025
      • Finalists
      • Selected Works
      • Guidelines
    • FotoDoc Photo Contest 2024 – Winners
    • FotoDoc Photo Contest 2023 – Winners
  • Festival
    • FotoDoc Festival 2025
    • FotoDoc Festival 2024
    • FotoDoc Festival 2023
    • FotoDoc Festival 2022
  • About
  • Portuguese (Brazil)
  • English

Vertente Fotografia © 2023