FotoDoc
  • HOME
  • PRÊMIO
    • Prêmio Portfólio FotoDoc 2025
      • FinalistasNOVIDADE !
      • Selecionados
      • Diretrizes
    • Prêmio Portfólio FotoDoc 2024
    • Prêmio Portfólio FotoDoc 2023
  • FESTIVAL
    • Festival FotoDoc 2025
    • Festival FotoDoc 2024
    • Festival FotoDoc 2023
    • Festival FotoDoc 2022
  • CONTEÚDO
  • LOJA
    • Carrinho
    • Finalização de compra
  • SOBRE
    • Festival FotoDoc
    • Escola Panamericana
  • Português
  • Inglês
Nennum resultado
Ver todos os resultados
  • HOME
  • PRÊMIO
    • Prêmio Portfólio FotoDoc 2025
      • FinalistasNOVIDADE !
      • Selecionados
      • Diretrizes
    • Prêmio Portfólio FotoDoc 2024
    • Prêmio Portfólio FotoDoc 2023
  • FESTIVAL
    • Festival FotoDoc 2025
    • Festival FotoDoc 2024
    • Festival FotoDoc 2023
    • Festival FotoDoc 2022
  • CONTEÚDO
  • LOJA
    • Carrinho
    • Finalização de compra
  • SOBRE
    • Festival FotoDoc
    • Escola Panamericana
  • Português
  • Inglês
Nennum resultado
Ver todos os resultados
FotoDoc
Nennum resultado
Ver todos os resultados
Destinos Entrelaçados

A portrait of a kayayei carrying a heavy sack of second-hand clothes, overlaid with the polluted shores of Jamestown Beach in Accra—a powerful reflection of how Western consumption continues to exploit both people and the environment in the Global South. Some kayayei carry bales as heavy as 55 kg, leading to severe injuries to their spines and necks.

Destinos Entrelaçados

Natalija GormalovaPorNatalija Gormalova
5 de junho de 2025
em Portfólio

Selecionado no Prêmio Portfólio FotoDoc 2025

Destinos Entrelaçados é um projeto documental multimídia em andamento que explora o impacto devastador da poluição por resíduos têxteis em Gana. Através das histórias das mulheres kayayei — carregadoras de carga que suportam o fardo físico e econômico — o projeto revela a intersecção entre injustiça ambiental, legados coloniais e desigualdade de gênero, destacando simultaneamente sua resiliência e luta por dignidade em meio à adversidade.

Impulsionado pelo consumo excessivo do fast fashion no Global Norte, Gana tornou-se um grande importador de roupas de segunda mão, conhecidas localmente como obroni wawu (roupas do homem branco morto). Esse fluxo é um legado direto do colonialismo da moda — onde a superprodução ocidental e o desperdício do consumidor são descarregados no Global Sul sob o disfarce de caridade e comércio. Embora o mercado de Kantamanto sustente milhares de comerciantes, transportadores e costureiras, o custo ambiental é imenso: roupas de baixa qualidade rapidamente se tornam resíduos, saturando aterros e poluindo ecossistemas costeiros.

No centro desta crise estão as kayayei — jovens mulheres que migram para Acra devido às mudanças climáticas, dificuldades econômicas e falta de oportunidades no norte de Gana. Ganham salários insignificantes carregando fardos de roupas usadas, às vezes com mais de 55 kg, resultando em lesões vertebrais permanentes. Sua luta corporiza questões mais amplas de desigualdade de gênero, pobreza e precariedade urbana.

As kayayei vivem em Agbogbloshie, o maior assentamento informal de Acra e um dos maiores depósitos de lixo eletrônico do mundo, onde resíduos têxteis e plásticos agravam a poluição. A queima desse lixo libera químicos tóxicos que contaminam ar, solo e água, causando graves problemas de saúde como doenças respiratórias, câncer e distúrbios neurológicos.

No início de 2025, um incêndio devastador destruiu grande parte do mercado de Kantamanto, deixando mais de 10 mil negócios em ruínas e incontáveis meios de subsistência em risco. Para as kayayei, essa tragédia significou a perda de sua capacidade de sustentar a si mesmas e suas famílias, aprofundando um futuro já incerto.

Através de retratos em camadas das mulheres kayayei, paisagens poluídas das praias de Acra e os restos carbonizados de Kantamanto, Destinos Entrelaçados expõe a intersecção entre fast fashion, legados colonais e injustiça ambiental, revelando como os padrões de consumo ocidentais continuam a explorar e sobrecarregar a natureza e os povos do Sul Global.

Traduzido com a IA Deepseek

 

The Kantamanto Market, situated in the central business district of Accra, is Ghana’s largest second-hand clothes market, with around 30,000 traders. Every week, Kantamanto Market in Accra receives approximately 15 million pieces of second-hand clothing from the Global North.
Isaac has been ironing clothes for over 30 years at Kantamanto second-hand clothes market in Accra. He uses an old cast iron that has been heated on hot coals.
This is heavily polluted Jamestown Beach in Accra. The textile waste, often originating from the nearby market Kantamanto, accumulates alongside plastic trash, contaminating the sand and water. The relentless tide brings in more waste each day, further exacerbating the pollution.
Kids are walking on the heavily polluted Jamestown Beach in Accra, littered with textile waste and plastic debris. Local fishing communities are struggling as the polluted waters affect fish populations, and the hazardous conditions threaten their health and livelihoods.
Rahina, a kayayei, takes a brief moment to rest after carrying a heavy bale under the scorching heat of Accra. She describes the city’s pollution as suffocating and dreams of returning to her village in the North, hoping to save enough to start her own business.
Saida, a kayayei at Kantamanto market, carries heavy loads that strain her neck and spine, leaving her in constant pain. Despite the physical toll, she endures the hardship to support her family and send money to her child in the North, driven by the need to provide a better future.
Kayayei sisters Rahina and 11-year-old Rafia live in Agbogbloshie, Accra’s largest slum and one of the world’s biggest e-waste dumping sites. Each day, burning e-waste releases toxic chemicals, leading to severe health issues like respiratory problems, cancer, and neurological disorders. Aware of the risks, the sisters remain, as it is the only place they can afford to live in Accra.
A cow rests atop a man-made mountain of waste in the heart of Agbogbloshie, a densely populated slum, home to an estimated 80,000 residents.
In the cramped space of a single room in Agbogbloshie slum, Rahina braids her friend’s hair, one of ten kayayei girls sharing the tiny quarters.
Sadiq, a young man who migrated from northern Ghana to work at Agbogbloshie in Accra, one of the world’s largest e-waste dumping sites. He burns electronic waste to extract valuable metals, primarily copper, which he then sells for a small income.
A rubbish collector carries trash to the top of a sprawling man-made mountain of waste in the center of the densely populated Agbogbloshie slum.
Traders and kayayei at Kantamanto market sift through the ashes, searching for anything they can salvage after a devastating fire ravaged the market earlier this year, leaving over 10,000 businesses in ruins.
Kayayei watch the fire burning Kantamanto market, balancing empty bowls on their heads, a poignant symbol of the uncertainty and hardship they now face.
Hardworking hands of kayayei and the burnt remnants of bookkeeping — prayers, sales records, and dreams of a better future—reduced to ashes by the devastating fire. Despite the destruction, the Kantamanto community stands united, determined to rebuild the market again.

Inscreva-se no Prêmio Portfólio FotoDoc 2025

Natalija Gormalova

Natalija Gormalova

Natalija Gormalova is a visual artist, documentary photographer, and filmmaker based in Accra, Ghana. Her work delves into critical global issues, including women’s rights, environmental challenges, migration, memory, mental health, and identity. Through her lens, Natalija explores the complexities of life and narratives that unveil the intricacies of our shared humanity, nurturing empathy, understanding, and dialogue across diverse cultures and contexts. Originally from Latvia, Natalija moved to London at the age of 17 to pursue her passion for art. She studied at the London College of Communication and later earned a Master’s degree in Photography from the Royal College of Art. Since 2015, Natalija has been creating impactful work across Africa, shaped by her experiences living in diverse cultures. In Accra, Natalija is a member of Nuku Studio, a community fostering photographic practice and research. For nearly five years, Natalija worked as a stringer and special assignments photographer for Agence France-Presse (AFP) and the Associated Press (AP), contributing powerful visual narratives to internationally recognized publications. In addition to photography, Natalija explores storytelling through filmmaking. Her debut short film, Spirits We Dance, portrays the lives of two disabled dancers in Accra, connecting their physical and spiritual worlds through movement. The film has earned international acclaim, winning awards such as Best Experimental Film at the Cannes Independent Film Festival and Best Director at the Montreal Independent Short Film Festival. Natalija’s approach to storytelling combines sensitivity and depth, revealing the complexities of human existence with dignity and care.

Conteúdo relacionado

Relacionado Posts

Vitthal Birdev Festival
Portfólio

Vitthal Birdev Festival

Vitthal Birdev Festival is celebrated annually at Pattan Kodoli, a rural village in South Maharashtra, dedicated to Shri Vitthal Birdev...

25 de julho de 2025
Álbum de Família
Portfólio

Álbum de Família

Em “Álbum de Família”, retornei ao vilarejo de origem da minha família materna, o Ganhoão, em Chaves, extremo norte da...

PorDanielle Cascaes
25 de julho de 2025
Mulheres Guardiãs do Espírito
Portfólio

Mulheres Guardiãs do Espírito

As margens do rio Envira, na Amazônia Acreana, as mulheres Huni Kuî mantêm viva uma linhagem de sabedoria, força e...

PorTassiana Rovai
24 de julho de 2025
Fora do Eixo
Portfólio

Fora do Eixo

Fora do Eixo é um projeto ainda em desenvolvimento, que visa documentar a vida ao redor dos clubes de futebol...

PorGabriel Borrelli
23 de julho de 2025
RS: Crônica de uma crise longe do fim
Portfólio

RS: Crônica de uma crise longe do fim

Este portfólio é um testemunho visual do que não é mais exceção: o início de uma crise climática contínua, brutal...

PorAlê Bruny
21 de julho de 2025
Dilmun Hill: Fazenda estudantil
Portfólio

Dilmun Hill: Fazenda estudantil

”O alho representa a passagem de conhecimento para os futuros gestores”, diz Blythe Van Ness, uma das estudantes responsáveis pela...

PorIsabella Bastos
21 de julho de 2025
  • HOME
  • PRÊMIO
  • FESTIVAL
  • CONTEÚDO
  • LOJA
  • SOBRE
  • Português
  • Inglês
Nennum resultado
Ver todos os resultados
  • HOME
  • PRÊMIO
    • Prêmio Portfólio FotoDoc 2025
      • Finalistas
      • Selecionados
      • Diretrizes
    • Prêmio Portfólio FotoDoc 2024
    • Prêmio Portfólio FotoDoc 2023
  • FESTIVAL
    • Festival FotoDoc 2025
    • Festival FotoDoc 2024
    • Festival FotoDoc 2023
    • Festival FotoDoc 2022
  • CONTEÚDO
  • LOJA
    • Carrinho
    • Finalização de compra
  • SOBRE
    • Festival FotoDoc
    • Escola Panamericana
  • Português
  • Inglês

Vertente Fotografia © 2023